Hieronder staan verschillende taken die je moet uitvoeren.
Je leerkracht gaat die nakijken.
Wil je weten waar hij / zij op gaat letten?
Kijk dan eerst op de pagina "beoordeling".
VOC-schepen varen meestal eerst in Zuidwestelijke richting langs de Kaapverdische Eilanden naar het Zuiden, richting de Evenaar. Het is een route vol gevaren.
Zo is er een grote kans om ziek te worden. Vooral scheurbuik komt veel voor, een ziekte veroorzaakt door een gebrek aan vers voedsel en vitamine C.
In de tijd van de Gouden Eeuw varen alle landen via Kaap de Goede Hoop naar de landen in het Verre Oosten. De Portugezen zaten de Hollanders echter steeds dwars tijdens deze reis. Er werd dan zelfs gevochten.
Bekijk de verschillende routes die er al waren om naar Indië te gaan. Haal bij je leerkracht een touwtje.
Meet met je touw de verschillende routes. Welke route was het kortst? Klik hier voor de kaart.
De rode routes werden tot dan toe gebruikt.
Willem Barentsz sprak; "Kom schippers we gaan vertrekken, pak je spullen bij elkaar en neem afscheid van je familie. Ik heb een route bedacht, dit keer pakken we het anders aan. We gaan niet langs Portugal maar we gaan nu een andere weg."
Willem Barentsz en Heemskerk wilden de gele route in 1596 als eerste ontdekken.
Nederland ging plannen maken om zelfstandig te handelen met Nederland en China. Alleen de Portugezen beheersen de handelsroute daarheen via Kaap de goede hoop.
De Nederlanders waren het zat geworden om langs de Portugezen te reizen. Daarom bedachten ze iets beters. Een handelsroute door de poolzee naar China en Indië. Iedereen was het eens met het besluit van de Nederlanders. Wie konden ze daar nou het beste voor vragen... Willem Barentsz, hij had de algemene leiding. Hij koos twee schippers, Jacob van Heemskerck en Jan Cornelisz Rijp.
Onder leiding van Jacob van Heemskerck en Willem Barentsz vertrekt op 10 mei 1596 een vloot van twee schepen in noordelijke richting op weg naar China. Bij Nova Zembla stuitten ze op massa’s ijs. Eén schip kan nog terugkeren. Het schip met Barentsz aan boord loopt vast.
Stel dat jullie in 2012 een reis gaan maken naar Indonesië. Hoe ga je het dan aanpakken, want zo als het spreekwoord luidt: Vele wegen leiden naar Rome.
Jullie gaan uitzoeken hoe veel het kost om met het vliegtuig te gaan. Maar jullie gaan ook kijken of het mogelijk is om met andere vervoersmiddelen te gaan, hierbij hoef je niet te kijken hoe duur het is. Kies één van de onderstaande vervoersmiddelen
Gerrit is één van de bemanningsleden van Jacob van Heemskerck en Willem Barentsz. Hij schrijft alles op in een dagboek wat hij meemaakt tijdens de reis. Bekijk het filmpje.
Lief dagboek:
1 schipper scheeuwde alle mannen bij elkaar: 'Mannen! Zwanen! Daar in het water!!'
Maar al gauw werd duidelijk dat hier geen sprake was van zwanen.
Het waren stukken drijfijs;
De eerste onheilspellende voortekenen!!
Lief dagboek:
We voeren al dagen door heel veel drijfijs. Het water krijgt ook nog een gekke groene kleur.
Volgens mij zijn we bijna bij Groenland!
Lief dagboek:
Land in zicht!
We zitten nou op een eiland, het is alleen niet Groenland, maar een klein eiland vol met meeuweneieren.
Er zijn ook hele steile rotsen.
Lief dagboek:
Vandaag zagen we een verschrikkelijk grote ijsbeer, we zijn hem te lijf gegaan met onze bijlen en musketten.
We hebben 2 uur met hem gevochten en uitendelijk hebben wij gewonnen.
We hebben het eiland Bereneiland genoemd.
Bereneiland
Aanvankelijk begint de tocht hoopgevend. Barentsz ontdekt nieuw land. Eerst een eiland dat hij Veere eiland (het huidige Bereneiland) noemt en vervolgens een gebied dat hij de naam Het Nieuwe Land (het huidige Spitsbergen) noemt.
De twee schepen waarmee de expeditie is begonnen, splitsen bij een terugkeer op Bereneiland. Het schip van Jan Corneliszoon Rijp probeert westelijk van Spitsbergen een doorvaart te vinden en Barentsz besluit de zeeën tussen Spitsbergen en Nova Zembla te onderzoeken.
Lief dagboek,
Vandaag kregen de schippers van beide schepen ruzie.
Van Heemskerck en de Rijp kregen ruzie, dus we zijn allen onze eigen kant op gegaan. De Rijp is ergens heen gegaan om het ijs te ontwijken. Ik ben met van Heemskerck mee en met Willem Barentsz.
Lief dagboek,
Ik was vandaag de eerste die land zag!
Ons schip is omsingeld door ijs.
Het is hier alleen heel gevaarlijk er zijn al een paar mannen dood gebeten door ijsberen!
Lief dagboek,
Ik was vandaag de eerste die land zag!
Ons schip is omsingeld door ijs.
Het is hier alleen heel gevaarlijk er zijn al een paar mannen dood gebeten door ijsberen!
Lief dagboek,
We hebben een huis gebouwd.
Het is hier zo koud, we moeten ons eigen schip slopen voor hout, om ons warm te houden.
Nu kunnen we nooit meer terug!
We hebben ons huis 't behouden huys genoemd. Hier gaan we slapen met z'n 16en!
Vroeger schreven mensen anders. Hier een stukje uit het echte dagboek van Gerrit de Veer, in het oud Nederlands. Vertaal de titel en het gedeelte dat dik gedrukt is.
Het dagboek van Gerrit de Veer is later in boekvorm verschenen. De oude titel is:
Drie jaeren achter malcanderen deur de Hollandtsche ende Zeelandtsche schepen by noorden Noorweghen, Moscovia ende Tartaria, na de Coninckrijcken van Catthay ende China, so mede vande opdoeninghe vande Weygats, Nova Sembla, ende van't landt op de 80. graden, dat men acht Groenlandt te zijn, daer noyt mensch gheweest is, ende vande felle verscheurende Beyren ende ander Zee-monsters ende ondrachlijcke koude, ende hoe op de laetste reyse tschip int ys beset is, ende tvolck op 76. graden op Nova Sembla een huijs ghetimmert, ende 10. maenden haer aldaer onthouden hebben, ende daer nae meer als 350. mylen met open cleyne schuyten over ende langs der Zee ghevaren. Alles met seer grooten perijckel, moyten, ende ongeloofelijcke swaricheyt. Gedaen deur Gerrit de Veer van Amstelredam.
16 januari 1597: De zon komt weer op, wat zijn we blij! Behalve dat het betekent dat de beren terug komen.
Nu beginnen ook nog de houtstukken op te raken en van het vele voedsel is ook nog maar weinig over. Er is nog tot augustus voedsel.
Het voorjaar komt er weer aan en we denken er steeds vaker aan om met open bootjes Nova Zembla te verlaten, alleen Willem Barentsz houdt ons tegen . . .
14 juni 1597: We hadden we eindelijk onze moed verzameld, het ging door, we gaan dit oord voorgoed verlaten!
20 juni 1597: Helaas sterft onze leider Willem Barentsz op 20 juni.
Dit zijn de namen van de mannen die overwinterd hebben op Nova Zembla. Waar een kruisje achter staat betekent dat die persoon is overleden.
Waar ligt Kola? Klik hier
Daar zijn ze blij verrast, want ze zien een oude vriend, Jan Cornelisz Rijp.
Dan varen ze samen terug naar Nederland.
Op 29 oktober komen de schippers aan. Ook al hadden ze Indië en China niet bereikt, ze hadden wel een nieuw poolgebied op de kaart gezet.
Doordat ze Indië en China niet hadden bereikt hadden ze ook geen specerijen mee naar Nederland genomen.
Haal bij je juf/meester de specerijen op. Ruik goed en proef, waar herken je het aan? Kun jij een paar namen noemen?
Zoek op welke specerijen je voor je hebt liggen en waarom Nederland deze specerijen nodig hadden? Gebruiken we deze specerijen nog steeds? De specerijen die je hebt gekregen staan hierboven op de afbeeldingen. Ze worden in dit heerlijke recept gebruikt, maar er zitten ook nog andere specerijen in. Dus probeer de drie specerijen hierboven te herkennen.
Maak nu een muurkrant van alle kennis en informatie die je tijdens deze webkwestie over de ontdekkingsreis van Willem Barentsz en Heemskerk naar Indië via het noorden.